Oglaševanje

Znanstveniki so raziskali: Če je zraven Batman, so ljudje veliko bolj prijazni

author
S. N.
01. dec 2025. 05:07
Batman statue in the foreground with Big Ben in the background in London, London, London region, England, United Kingdom,Image: 1032522853, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no
Slika je simbolična (Foto: Profimedia)

V nekoliko nenavadni, a povsem resni znanstveni študiji so raziskovalci preučili, kakšen vpliv ima prisotnost Batmana na vedenje ljudi.

Oglaševanje

Nekonvencionalna, a povsem resna znanstvena študija, objavljena v znanstveni reviji npj Mental Health Research, je preučevala, kakšen vpliv na vedenje ljudi ima prisotnost Batmana.

Raziskovalci so na podzemno železnico v Milanu poslali svojega sodelavca, oblečenega v Batmanov kostum – in ugotovili, da se je vedenje ljudi okoli njega nenadoma spremenilo. Ob prisotnosti superjunaka so bili potniki veliko bolj pripravljeni pomagati drug drugemu kot sicer.

Raziskovalci so izvedli serijo eksperimentov. V prenatrpan vlak podzemne železnice so vstopili z žensko, ki je bila na videz noseča, in opazovali, kako pogosto so ji potniki odstopili sedež. Nato so ponovili isto situacijo z eno ključno spremembo: ko je noseča ženska vstopila skozi ena vrata, je skozi druga vstopil moški, oblečen v Batmana.

Skupno so opazovali 138 voženj z metrojem, rezultati pa so bili jasni. Ko je bil Batman prisoten, je svoj sedež ponudilo nosečnici več kot 67 odstotkov potnikov. Ko Batmana ni bilo zraven, pa je to storilo le 37 odstotkov potnikov.

Pojav Batmana je eden od načinov spodbujanja tako imenovanega prosocialnega vedenja, ki so ga (v drugih oblikah) uporabljali že v drugih raziskavah. Kot pojasnjujejo raziskovalci, gre za to, da z uvedbo nepričakovanega dogodka – v tem primeru pojava Batmana na metroju – spodbudimo dejanja medsebojne pomoči.

batman raziskava
Fotografija je za ilustracijo, v eksperimentu sta "nosečnica" in "Batman" stala vsaj tri metre narazen (Foto: raziskava, npj Mental Health Research)

Najbolj presenetljiva ugotovitev raziskave je, da 44 odstotkov ljudi, ki so ponudili svoje sedeže, sploh ni opazilo prisotnosti Batmana v metroju. To nakazuje, da ni nujno, da so ljudje zavestno pozorni na nenavadne dogodke, ampak zaznajo prosocialne vibracije v svoji okolici – to pa spodbuja prijaznost v javnih prostorih.

"Naše ugotovitve so podobne prejšnjim raziskavam, ki povezujejo zavedanje trenutka (čuječnost) z večjo prosocialnostjo," je rezultate komentiral glavni avtor študije Francesco Pagnini, profesor klinične psihologije na milanski Università Cattolica del Sacro Cuore. "To lahko ustvari okolje, v katerem postanejo posamezniki bolj pozorni na socialne namige," je pojasnil.

Kot je dodal, v nasprotju s tradicionalnimi intervencijami čuječnosti, ki zahtevajo aktivno udeležbo, ta študija poudarja, da so lahko že same situacijske prekinitve oziroma nepričakovani dogodki dovolj za podobne učinke.

Običajno se ljudje skozi javne prostore, kot je podzemna železnica, gibljemo na "avtopilotu". Nepričakovani dogodki pa naše možgane prebudijo, da še enkrat ocenijo situacijo okrog nas.

"Ugotovitve bi lahko bile osnova za oblikovanje strategij za spodbujanje altruističnega vedenja v vsakdanjem življenju – od javnih umetniških instalacij do inovativnih družbenih kampanj," je še ocenil Pagnini.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih